Jyväskylän adventtiseurakunta

-Avoimet ovet, avoimet sydämet, avoin Jumalan syli-

17.9.2013

Skeptinen usko: Harald Giesebrecht 2/4

Harald, miksi olet kristitty? Koska ihailen Jeesusta, sekä hänen elämäänsä että hänen opetuksiaan.

Miksi Jeesus? Kuka muu? Kaikilla meillä on maailmankatsomus olemme sitä pohtineet tai emme. Elämä, joka Jeesuksen mukaan on paras tapa elää, kestää vertailua minkä tahansa toisen maailmankatsomuksen tai filosofian kanssa.

Kerro hengellisestä matkastasi. Kasvoin adventtikirkossa ja jo varhain päätin haluavani olla adventisti. Lukioikäisenä olin yksi hengellisistä johtajahahmoista kristillisessä koulussa, jota kävin. Mutta noin 25-vuotiaana suoritettuani teologian kanditutkinnon, minulla oli suuri uskonkriisi ei vain liittyen omaan seurakuntaani vaan myös kristinuskoon ylipäänsä. Etsin syitä lopettaa Jumalaan uskomisen. Tieni takaisin tapahtui yllättävää kyllä opiskelemalla filosofiaa ja tiedettä yliopistoissa. Siellä uskoni palautui. Se ei tarkoita, että uskoni olisi pelkästään älyllistä. Olen myös hyvin tunteellinen. Tunnen syvästi ja nykyään minulla on syvällinen suhde Jumalaan. Älyllisesti olen edelleen kyselijä ja aina avoin ottamaan huomioon uutta tietoa ja perusteluja. Vuodesta 2000 olen ollut mukana rakentamassa uutta, urbaania seurakuntaa Osloon. Se on ollut aikamoinen matka, joka on haastanut minut monin eri tavoin. Nyt olen hyvin tyytyväinen rooliini yhtenä sen vastuunkantajista.

Mitä Raamattu merkitsee sinulle? Raamattu on kertomus siitä, miten Luoja yrittää palauttaa ihmiskunnan ja maan alkuperäiseen loistoon ja hyvyyteen. Se on sekä surullinen että upea kertomus mukana olevien ihmisten onnistumisista ja epäonnistumisista. Siksi paras ja tärkein osa kertoo siitä kun Jeesus itse tuli auttamaan ihmisiä näkemään mistä tässä oikein on kysymys. Koska olen valinnut asettaa elämäni tähän jatkuvasti kehittyvään kertomukseen mukaan, Raamatusta tulee luonnollinen perusta sille mistä etsin apua kirjoittaessani tähän kertomukseen mukaan kuuluvat oman elämäni luvut.

Miten rukous toimii sinun kohdallasi? En ole kovin hyvä hiljentymään. Toisaalta rukoilen kaiken aikaa... Jumala on aina osa tietoisuuttani. Viikottain tapaan ystäviäni ja me rukoilemme yhdessä. Se on tärkeä osa rukouselämääni ja ystävyyttämme.

Haastattelu jatkuu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti