Jyväskylän adventtiseurakunta

-Avoimet ovet, avoimet sydämet, avoin Jumalan syli-

16.9.2013

Skeptinen usko: Harald Giesebrecht 1/4

Skeptinen usko -illoissa 29.9.-4.10 alustajana on norjalainen Harald Giesebrecht.

Harald, kuka olet ja miten kuvailisit itseäsi?
Minulla on saksalainen nimi koska äitini toi isäni Saksasta. Kasvoin Norjassa. Olen 42-vuotias, olen ollut naimisissa Kjerstin kanssa 15 vuotta ja meillä on kaksi poikaa (7 ja 9 v.) ja pieni tyttövauva. Rakastan lukea, tutkia ja kirjoittaa kaikesta teologiaan ja tieteeseen liittyvästä. Polkupyöräilen, juoksen ja hiihdän aika paljon ja rakastan ulkoilmaelämää - erityisesti melomista ja vaeltamista vuorilla. Olen ujo ja sisäänpäinkääntynyt, mutta tykkään tavata uusia ihmisiä ja jutella heidän kanssaan, varsinkin jos tiedän heidän haluavan puhua kanssani. Viimeiset 16 vuotta olen tehnyt työtä toimittajana, kirjoittajana, opettajana ja pastorina.

Millaisia norjalaiset ovat? Miten he eroavat suomalaisista? Minulla ei ole paljon suomalaisia ystäviä, mutta ne, jotka tunnen ovat hyvinkin samankaltaisia kuin minä. Tullessani Suomeen kaikki näyttää hyvin samanlaiselta kuin kotona paitsi että meillä on enemmän vuoria ja mäkiä. Ehkä eroa voisi olla se, että te suomalaiset saatatte olla hieman parempia saamaan asiat tehtyä. Norja on niin äärimmäisen tasa-arvoinen että aivan kaikkien mielipidettä pitää kysyä joka kerta kun täytyy päättää jotain. Kun kaikki on sanottu ja tehty, on yleensä sanottu paljon enemmän kuin tehty.

Mikä saa sinut hymyilemään?
Perheeni, meidän kissa, Seinfeld, taianomaiset X-factor hetket, vuoren huipulla seisominen tai tyynen järven yli melominen, joitain mainitakseni.

Mikä huolestuttaa sinua? Se etten ole läsnä perheelleni ja ystävilleni.

Mikä vihastuttaa sinua? Epäoikeudenmukaisuus, toisten epäreilu kohtelu.

Mikä antaa sinulle rauhan? Sen tietäminen, että Jumala on Jumala ja minä en ole.

Haastattelu jatkuu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti